Inte bara statusmärken på bilshower

Motorshowerna må kryddas med både glamour, lyx och pengar – men olikt modeshowernas fokus på endast de stora modehusen, bjuder bilbranschen in alla varumärken till sina shower. Det är just det här som gör bilshower till den upplevelse det faktiskt är; möjligheten att se nyheter i alla klasser, typer och kategorier.

En mix av status och koncept

På världens motorshower och bilutställningar brukar premiumbilar så som Mercedes och BMW vara bland de mest omskrivna. Det förväntas mycket av dessa bilar på de stora salongerna som till exempel Paris och Geneve. Men för att knyta an med textens inledning; när du sett premiumbilens lyx kan du i samma veva kika in andra spännande nyheter som må hända vara i annan kategori, men än lika intressanta.

Ett exempel är Mitsubishis outlander och bilens imponerande teknik som blev en riktig snackis under 2018. Mitsubishi brukar sällan refereras som någon typ av statusbil, utan det är främst bilens praktiska funktion som omtalas. På förra årets motorshower kunde dock besökare provsitta den nya Outlander-modellen precis lika lätt som Mercedes lyxmodell. Seats Tarraco Large Suv och Skodas nya hybridversion av Superb är två andra bilar utan statustitel som fick chansen att visa upp sig tillsammans med de lyxigare bilarna på bilsalongerna.

Motorshowerna tenderar med andra ord inte att utesluta något varumärke så länge det rör sig om en intressant nyhet. Bilmarknaden välkomnar kunder från olika klasser och livsstilar att möta motorbranschens nya trender och tekniker.

Premiumbilar

Begreppet “premiumbil” används inte bara i Sverige utan på de flesta bilmarknader och syftar till en typ av bil som har “lite mer” än det övriga utbudet av bilar och modeller. I USA används “premium cars” flitigt som ett uttryck för klass och status.

För det är just vad det handlar om, status. En premiumbil kan spontant påminna mycket om en “vanlig” bil, men när du ser till kvalitet och påkostnad är det en bil av högre status. Vad som innebär kvalitet kan så klart variera mellan tillverkare, kunder och kritiker – men generellt sett brukar detta bli ganska tydligt i bilupplevelsen; det vill säga körningen. En bil som är mer påkostad än en annan blir automatiskt berättigad en högre prislapp och därför har ibland tillverkare olika linjer inom sin portfölj. Några modeller “premium” och andra mer “standard”, även om begreppet oftare refererar till varumärket som sådant. Några givna premiummärken inom bilbranschen är BMW, Mercedes och Audi.

Premium-statusen präglar ett varumärke, vilket får till följd att biltillverkare som normalt sett inte är kända för att erbjuda “lyxbilar” får svårt att övertyga kunder om en ny modells premiumkvalitet. Ett bra exempel är Volvo som de senaste åren ganska markant har försökt att förändra främst amerikanska kunders syn på varumärket. Från att vara en “Svensson-bil” till att även representera premiumkategorin med påkostad inredning och lyxiga funktioner. Det har varit ett tuff utmaning för Volvo, som ökat sin försäljning, men ännu inte nått upp till den grad att bli allmänt klassad som “premium-märke”.